Zinneke

Duur: 19 min. | Land: België | Regie: Rémi Allier | Cast: Sam Louwyck, Wim Willaert, Nissim Renard | Scenarist: Rémi Allier | Productiehuis: IAD

De jonge filmmaker Rémi Allier weet hoe hij het beste uit onervaren jonge acteurs kan puren. Dat toont hij althans met de overtuigend spelende Nissim Renard in Zinneke. Deze film vertelt het verhaal van de 9-jarige Thomas die - koppig en naïef, zoals menig kind van zijn leeftijd - zijn tijd doorbrengt op de rommelmarkt en er de venters gade slaat. Voor Thomas is de rommelmarkt immers een interessant biotoop waarin hij 'de grote mensen wereld' in het klein herkent.

Tijdens zijn zoektocht naar aansluiting met deze volwassen wereld, belandt hij in een spannende nachtelijke uitstap met enkele kraamhouders. Allier weet door de vreemd evoluerende relatie tussen Thomas en de marktkramers een bijzonder teder Oliver Twist-achtig verhaal neer te planten, dat van begin tot einde de juiste toon te pakken heeft. Hiervoor zorgen niet enkel het stel knappe acteurs (de soepele combinatie Wim Willaert én Sam Louwyck werkt, net als o.a. in Paroles en 22 Mei) maar ook het gebruik van variërende camerahoeken. Met een interessante wisselwerking tussen semi-POV's die dan eens opkijken, dan weer neerkijken, om naar het einde toe te egaliseren... een cameravoering die Thomas' zoektocht naar volwassenheid elegant in beeld brengt.

Allier loodst de kijker met vaste hand naar een emotionele en intellectuele catharsis

Deze rite de passage van Thomas kent zijn dramatische hoogtepunt in de nachtelijke uitstap die hij met de twee venters onderneemt. Wat meer suspense had hier geen overbodige luxe geweest, maar Allier weet ons met Zinneke evenwel met vaste hand naar een emotionele en intellectuele catharsis te loodsen.

De regisseur zelf aan het woord horen? Bekijk hier het interview met Rémi Allier

Johannes De Breuker