Wildebeest
rating

Duur: 19 min. | 2017 | Land: België | Regie: Nicolas Keppens, Matthias Phlips | Cast: Sam Louwyck, Chris Boni | Scenarist: Nicolas Keppens, Matthias Phlips | Producent: Brecht Van Elslande, Bert Lesaffer | Productiehuis: Animal Tank

Dat Linda en Troyer dierenvrienden én wereldreizigers zijn, dat is duidelijk voor iedereen die hun huis binnenstapt. Ze hebben een abonnement op hondentijdschrift Woef en hun trouwe viervoeter staat mee op de familiefoto’s. Er hangen Venetiaanse maskers aan de muur, naast een olifantenklok. En dan zijn er nog ontelbare olifanten-knuffels, -bloempotten en -beeldjes. Een safari in de Afrikaanse savanne zou dan ook hun grote levensdroom moeten zijn - maar hun reis draait helaas anders uit.

 

 

Wildebeest is het geesteskind van duo Nicolas Keppens en Mathias Phlips. Keppens studeerde in 2012 af aan KASK en studeerde daarna verder in Brussel. Hij is regisseur, maar werkt ook als new media-manager bij Studio Hans Op de Beeck. Phlips - ook gekend als MAT - studeerde Grafische Vormgeving aan Sint-Lucas Gent en ging nadien aan de slag als grafisch vormgever. Zijn illustraties en cartoons - u kent Daniël ongetwijfeld al - verschijnen in De Standaard en NRC Handelsblad.

In deze safari from hell lopen, puffen en zeuren de geanimeerde 2D-personages tegen een live action-achtergrond. Nu zouden Linda (een excellent gecaste Chris Boni) en Jurgen (Sam Louwyck) in eender welk format scherp afsteken tegen hun omgeving. Daar zorgen hun foeilelijke outfits, hun paarse K-Ways en hun zwetende lijven wel voor. In plaats van te genieten van de natuurpracht om hen heen, zit het duo achterin de jeep naar respectievelijk een iPad en de cleavage van een mede-toeriste te turen. Wanneer Jurgen ook nog eens een impala neerschiet, heeft de gids genoeg gezien. Hij laat het onsmakelijke koppel achter - in de brandende zon, op de open vlakte, met enkel twee Bounty-repen als proviand.

'In de Gloria' goes Africa.

Wie van de humor van MAT houdt, zal smullen van Wildebeest. De westerse toerist wordt letterlijk en figuurlijk uitgekleed, in al zijn verwende, luie, zelfingenomen glorie. De live action-beelden zijn zorgvuldig uitgekozen en slim getimed, zonder dat elke scène volgepropt wordt met visuele knipoogjes. De droge dialogen en absurde hersenkronkels van dit koningskoppel van de tristesse doen wat ze moeten. 'In de Gloria' goes Africa, en nog een stukje verder.

 

Sofie Rycken