Weighting

Duur: 04 min. | 2013 | Land: VS | Regie: Brie Larson, Dustin Bowser | Cast: Brie Larson, Satya Bhabha | Scenarist: Brie Larson, Dustin Bowser | Producent: Christian Heuer

Sinds haar knappe vertolking in Short Term 12 en haar Oscarwinnende rol in Room, is Brie Larson ronduit hot in Hollywood. Zo is ze volgend jaar te zien in Kong: Skull Island en zal ze een nieuwe vrouwelijke touch geven aan het Marvel universum als Captain Marvel. Intussen is ze ook druk in de weer met haar langspeelfilmdebuut, al zal dat niet de eerste keer zijn dat ze achter de camera staat.

In 2013 maakte ze namelijk al haar regiedebuut. Samen met regisseur en visual effects-techneut Dustin Bowser schiep ze de kortfilm Weighting

In een viertal minuten tonen ze ons de vurige break-up van een jong koppel - gespeeld door Satya Bhabha en Brie Larson zelf. Zij is ongeduldig en wil vooral vooruit gaan in het leven - ook al lijkt ze ze geen idee te hebben wat ze nu écht wil. Hij daarentegen wil alles eerst uitpraten en uitzoeken waar hun relatie nog naartoe kan. In die zin kan de titel ook als een leuke woordspeling worden gelezen: in het Engels zowel uit te spreken als 'wachten' of als 'afwegen'.

Brie Larson regisseert geestige en surrealistische break-up.

Hun dispuut werd op zeer speelse wijze geschreven, met nog tal van woordspelingen en geestige zinsconstructies. Al even vindingrijk is hun fysieke strijd. Zij probeert van alles & nog wat te verzamelen - tot een lamp toe die blijft branden nadat ze al lang het huis verlaten heeft -, terwijl hij er in slaagt haar been te amputeren. Ook al houdt zelfs dat haar niet tegen.

De camera dartelt ondertussen vrolijk rond de personages, waardoor het geheel in één take lijkt te zijn opgenomen. Ook al strookt dat niet met wat we verhalend te zien krijgen: daardoor  krijgt het allemaal een soort van surrealistisch laagje, gebracht in een bovendien erg verrassende mise-en-scene die met de grootste pluimen gaat lopen.  Humoristisch en lichtjes absurd: een erg geslaagd debuut.

Jeroen Van Rossem