Tweesprong

Duur: 28 min. | Land: België | Regie: Wouter Bouvijn | Cast: Ben Van Ostade, Leen Dendievel, Lynn Van Royen, Tom De Hoog, Karel Vingerhoets, Mieke de Groote, Joren Seldeslachts

Maxime’s vader sterft aan een ongeneeslijke erfelijke ziekte. Heeft Maxime de ziekte ook? Of zijn broer? Erger nog, wat als één van hen erfgenaam blijkt van de bad seed en de andere niet?

Alleen al in de trailer springen de thematische en stilistische overeenkomsten met Hans van Nuffels Adem in het oog. Maar dat is niet de enige klasbak waar de regisseur zich mee meet. Tweesprong evenaart de rauwe mooimenselijkheid van een Patrice Chéreau (Son Frère), zelfs inclusief het parler vrai  dat zo moeilijk op Vlaamse schermen raakt. Behalve misschien als je Felix Van Groeningen heet. Nog zo’n voorbeeld waar Wouter Bouvijn zich duidelijk en zeer terecht aan spiegelt.

Mooi om zien hoe talent bovendrijft. De regie is top, het spel ook. Joren Seldeslachts op kop, die de Blinker-films uit 1999 en 2000 allang is ontgroeid. Dat bleek recent uit passages in Eén-serie Dubbelleven en Patrice Toyes Little Black Spiders. Ook in de kortfilm Apeirofobie, opnieuw samen met Mieke De Groote, toonde deze jeune premier (°1986) hoe hij scherm en kijker weet in te pakken. Zo ook in deze zware, getormenteerde rol die Seldeslachts met indrukwekkende nuance neerzet.

Leuk detail nog: de erg spaarzaam gebruikte muziek komt van enkele bandleden van Balthazar, wiens fantastische, door Michael Borremans geregisseerde video ‘The Boatman’ op gejuich werd onthaald tijdens de kortfilm.be avond op het IKL 2011. Het is louter toeval dat Tweesprong geen plekje vond op onze selectie anno 2012, want de film is met voorsprong één van de toppers van het festival.

Jan Sulmont