Shattered Past

Duur: 08 min. | Land: België | Regie: Boris Sverlow | Scenarist: Boris Sverlow | Productiehuis: KASK

Een man is zijn memoires aan het schrijven wanneer hij plots een hersenbloeding krijgt. Het zien van een postzegel en de beroerte nemen hem mee naar zijn kindertijd tijdens de Russische Revolutie. Zoals de titel Shattered Past laat vermoeden, heeft de man een gebroken verleden achter de rug. Als kind moest hij samen met zijn familie vluchten uit zijn thuisland en verloor hierbij zijn vader. Maar de titel slaat ook op de manier waarop de man zijn herinneringen beleeft en hoe deze worden weergegeven in de film.

Regisseur Boris Sverlow maakte de keuze om de beelden te verknippen, en wel op twee niveau’s. In eerste instantie zijn de beelden letterlijk versneden en uit elkaar gehaald om de mentale toestand van het personage weer te geven. De film is ook een combinatie van animaties met verknipte foto’s, gefilmde beelden en getekende beelden. Dit geeft de film een bijzondere visuele flair.

De herinnering aan dit soort wandaden tegen de mensheid deel moet blijven uitmaken van ons collectief geheugen

Vooral de manier waarop hij de realiteit en de herinneringen met elkaar laat versmelten, is opmerkelijk te noemen. Samen met de geluidsband, die bestaat uit typerende muziek, sfeergeluiden en speeches, geeft dit een zeer authentiek en een soort nostalgisch gevoel, dat op zich versterkt wordt door het bruin-grijze kleurenpalet. Sverlows aanpak sluit passend aan bij het idee dat de herinnering aan dit soort wandaden tegen de mensheid deel moet blijven uitmaken van ons collectief geheugen, al is het maar als waarschuwing voor onze kinderen, en dat iedereen dit op zijn eigen manier moet verwerken. Shattered Past is bijgevolg een bijzondere audiovisuele en contemplatieve ervaring.

Jeroen Van Rossem