Room 8

Duur: 07 min. | 2012 | Land: Groot-Brittannië | Regie: James W. Griffiths | Cast: Tom Cullen, Michael Gould, Franc Zalewski | Scenarist: James W. Griffiths, Geoffrey Fletcher | Producent: Sophie Venner

Een nieuwe gevangene komt in een donkere Russische gevangenis terecht bij een niet zo bijster gastvrije celgenoot. Na enkele woorden van koele verwelkoming ziet de nieuweling een rood doosje op het bed staan, maar nog voor hij de kans krijgt om het te openen, waarschuwt de celgenoot hem het doosje niet aan te raken. Uiteraard doet hij dat wel en de inhoud is best ongewoon: een perfecte miniatuur van de cel waarin ze zich bevinden. Eerst denkt hij nog dat het over een gedetailleerd kunstwerkje gaat, maar wanneer hij zijn hand in de doos steekt, reikt - door het plafond van de cel heen - een reusachtige hand de kamer in.

Room 8 is één van de vijf commerciële kortfilms die werd gemaakt in opdracht van het ginmerk Bombay Sapphire. Allen zijn gebaseerd op scenario’s van Oscarwinnaar Geoffrey Fletcher (Precious), maar de regisseurs kregen wel vrijheid in scriptkeuze en verwerking. Geen platte commercials dus, wel sterke genrefilms zoals deze Room 8. De sterkte van de kortfilm zit ‘m immers niet alleen in de foutloze/kwaliteitsvolle special effects, maar ook in het minimum aan dialogen. Wanneer de film zijn middelpunt bereikt, neemt het surrealistische, bovennatuurlijke het quasi volledig over.

Hoe van een simpel concept een complex gelaagde film maken.

Visueel zijn de referenties naar De Schepping van Adam van Michelangelo of de Doos van Pandora uit de Griekse Mythologie niet eens ver gezocht. Maar Griffiths vond duidelijk ook wat inspiratie in het 'box-within-a-box'-principe van Lynchs Mulholland Drive. De dertigjarige Griffith, ontsproten aan de prestigieuze National Film and Television School (NFTS) bij Londen, weet met zijn derde kortfilm hoe van een simpel concept een complex gelaagde film te maken, eerder dit jaar terecht beloond met een BAFTA voor beste kortfilm.

Sarah Skoric