Mia

Duur: 09 min. | 2014 | Land: België | Regie: Wouter Bongaerts | Scenarist: Wouter Bongaerts | Producent: Viviane Vanfleteren

Met zijn afstudeerfilm Mouse for Sale viel Wouter Bongaerts twee jaar geleden al op door zijn professioneel uitgevoerde 3D animatie die in combinatie met een schattig muis-in-dierenwinkel-verhaaltje recht uit de stal van Pixar leek te komen. Hij won er onder meer een Wild Card mee waarmee hij zijn nieuwste film Mia realiseerde. Hier zet hij dezelfde stijl verder, maar niet zonder er een eigenzinnige nieuwe esthetiek aan toe te voegen. Voor deze hedendaagse stadssymfonie liet hij zich inspireren door de modernistische avant garde schilders en filmmakers (denk aan oa Jacques Tati) die als geen ander de dynamiek van de moderne stad wisten te vatten.

De film vangt aan in een groot station, een wervelende choreografie van bewegend beeld en geluid die ondanks alle chaos gedirigeerd wordt door een strak ritme. De tikkende klok, het ratelen van de aankondigingspanelen, de stem die door de luidsprekers galmt, de gehaaste figuren en voorbijrazende metrostellen; de beginscènes zijn een streling voor het oog. Bovendien zorgt het contrast met het 'schattige' kleine meisje voor een erg verfrissend resultaat. Hierbij moesten we ook steeds denken aan de schitterende stadstaferelen in de tekenfilms van Het Molletje, van de Tsjechische animatiemeester Zdeněk; weliswaar in een eigentijdse versie.

De gehaaste figuren en voorbijrazende metrostellen zijn een streling voor het oog

Het verhaal van een klein meisje dat haar tekening en vervolgens haar druk telefonerende mama kwijtspeelt in de hetze is weliswaar minimaal en sentimenteel maar dat deert niet. Uit het scenario viel misschien wel iets meer te halen, maar op visueel vlak: voortreffelijk en verbluffend!

Ils Huygens