Keep going

Duur: 20 min. | 2015 | Land: Zuid-Korea | Regie: Geon Kim | Cast: Bae-young Choi | Scenarist: Geon Kim

Dat de Zuid-Koreanen straffe films kunnen maken, wisten we al. Dat er nieuw opkomend talent zit aan te komen, kunnen we nu ook bevestigen. Eén van deze  jonge wolven zou wel eens Kim Geon kunnen zijn, die met zijn afstudeerwerk Keep going bewijst dat hij heel wat in zijn mars heeft.

> TRAILER

In deze science-fiction kortfilm maken we kennis met Yeonhee, wiens synthetisch hart het heeft begeven. Er is ook robot Margo, die zichzelf aan dat hart gekoppeld heeft, zodat Yeonhee kan blijven leven. Geon schetst een somber toekomstbeeld waarbij robots opgejaagd worden en Yeonhee en Margo op de vlucht moeten.

De hele film draait rond de confrontatie tussen het duo en een groep overlevers die zich verschanst heeft in een gebouw. De regisseur brengt dit conflict stijlvol en met veel finesse in beeld. Bovenal vallen ook de hoge productiewaarden van dit afstudeerproject op. Met knappe computereffecten (let op de robot!), prima kostumering en een uitstekende set design flirt deze film met het niveau van een volwaardige blockbuster. Toegegeven: de vuureffecten konden misschien beter, maar verder valt er op de visuals weinig aan te merken.

Boeiende wereld in deze Zuid-Koreaanse sci-fi actiefilm.

Doordat de film voor meer dan de helft uit actiescènes bestaat, is er helaas weinig ruimte gelaten voor een sterk plot of een interessante personageontwikkeling. Jammer wel, want er zit duidelijk een interessante premisse verscholen onder dat alles. Als kijker wil je de zowel de wereld die Kim schetst, alsook de twee hoofdpersonages beter leren kennen. Daardoor weet ook het einde van de kortfilm niet de gewenste emotionele impact te bereiken – de empathie blijft uit.

Als visitekaartje is Keep going echter zeker meer dan geslaagd en de wereld die Kim in zijn kortfilm creëert, smaakt naar meer.

Jeroen Van Rossem