Jane Dog

Duur: 19 min. | 2017 | Land: België | Regie: Koen Blauwblomme | Cast: Pauline Casteleyn | Scenarist: Koen Blauwblomme | Producent: Dagmar Duportail | Productiehuis: KASK | Filmschool: KASK

“Er is een beest dat in iedereen leeft.” De eerste, gefluisterde woorden van Jane Dog zetten meteen de toon: deze afstudeerfilm van Koen Blauwblomme is voer voor liefhebbers van grauwe psychologische thrillers.

Jane (Pauline Casteleyn) en Catherine (Lora Van den Eynden) betrekken samen een donker, armoedig appartementje waarin ze troosteloze maaltijden van instant noodles klaarmaken. De enige lichtbronnen vallen binnen de categorie TL of neon. En dat geldt voor het hele universum waarin ze zich voortbewegen, of ze nu in een nachtwinkel of in een café zitten.

Wanneer Jane een postpakket ontvangt, met daarin een geweer en een mysterieus symbool, zet dat een kettingreactie van geweld en angst in gang. De twee vrouwen ervaren bevreemdende nachtmerries of psychoses. Jane wordt een hedendaagse Jeanne d’Arc, gekleed in een harnas, terwijl Catherine ingehaald wordt door bloedige herinneringen.

Meedogenloze liefde voor het metier.

Jane Dog grijpt zijn kijker stevig bij zijn nekvel. Elke scène gonst met een dreigende, onderhuidse spanning. Seks, dood en pijn halen hard uit naar de twee vrouwen die elkaar zowel schaden als rechthouden. Een mannelijke figuur, die regelmatig opduikt, jaagt hen voort. Maar het verhaal werkt alleen omdat de film ook visueel en auditief met veel zorg is afgewerkt. Uit de meedogenloze beeldflitsen, experimentele visuals en rake soundtrack spreekt een grote liefde voor het metier en toegewijde zorg om dit verhaal zo scherp mogelijk te brengen.

Sofie Rycken