Injury Time

Duur: 14 min. | Land: Belgiƫ | Regie: Robin Pront | Cast: Jeroen Perceval, Matthias Schoenaerts

Twee jaar geleden won Robin Pront de jury-en publieksprijs voor zijn fictiefilm Plan B. Net als in zijn nieuwste worp Injury Time, stond daarin het crimineel milieu centraal. Deze keer geen cokeverslaafde gangsters maar drie Antwaarp voetbalfans in Wallonië: Schelen Jimmy, SID en Van Dessel. Het avondje voetbal loopt uit de hand en wat volgt is een grimmige wraakactie met een gewelddadig staartje. Robin heeft de perfecte cast bij elkaar gezocht voor zijn verhaal. Matthias Schoenaerts (Van Dessel), Jeroen Perceval (SID) en Mario Van Dijck (Schelen Jimmy) zetten de personages perfect neer waardoor de kijker geen moment aan hun geloofwaardigheid twijfelt. Samen met het hoge tempo en de natuurlijke filmstijl zorgt dit ervoor dat je vanaf de eerste seconde midden het verhaal zit. Injury Time is hard en gevaarlijk maar Robin Pront weet perfect te doseren met de nodige humor. Wanneer heethoofd Van Dessel tijdens een hoogoplopende discussie in het plat Antwerps meldt dat hij niet aanwezig kon zijn omdat hij een frietje aan het eten was, wordt het moeilijk om even geen sympathie met het personage te krijgen. Ook de opbouw van de verhaallijn zit strak in elkaar; zo weet Pront één van zijn personages een psychologische evolutie te laten doormaken (SID stelt de wraakactie steeds meer in vraag), wat in een kortfilm allerminst eenvoudig is. De jonge regisseur bewijst hier dat hij van aanpakken weet. Het rauwe, impulsieve gedrag van de personages, vooral van Van Dessel, vindt ook zijn weerslag in de vorm. De onrustige en nonchalante stijl zet de inhoud kracht bij en maakt van Injury Time een geslaagd geheel. De indringende shots zorgen ervoor dat we Van Dessel en co bijna in onze eigen nek voelen ademen en dat is niet direct een aangenaam gevoel. In dit video-interview, gemaakt tijdens het IKL, vertelt Robin Pront dat hij voor de eerste draaidag altijd nog eens naar Goodfellas van Martin Scorsese kijkt maar wie Injury Time ziet, kan evengoed aan de films van Guy Ritchie denken; energetisch, oprecht vuil en in your face.

Carmen van Cauwenbergh