The Hunger

Duur: 21 min. | 2017 | Land: Noorwegen | Regie: Kenneth Karlstad | Cast: Odin Waage, Mikkel Bratt Silset, Anders T. Andersen, Henrik Dieter Stenholt | Scenarist: Kenneth Karlstad | Producent: Petter Onstad Løkke | Productiehuis: Maipo Film

De Noorse regisseur Kenneth Karlstad is met The Hunger, oftewel ‘Gutten er sulten’ in het Noors, niet aan zijn proefstuk toe. Eerder blikte hij al tal van reclamefilmpjes en muziekvideos in en in 2013 maakte hij zijn kortfilmdebuut met She’s a stranger. Waar deze laatste focuste op twee meisjes, duikt Karlstad deze keer onder in de geest van een zestienjarige jongen die op zoek is naar erkenning.

> TRAILER

Dat Jørgen de hoofdfiguur is van dit verhaal, maakt hij al snel duidelijk wanneer hij al kijkend in de camera zegt dat deze film over hem gaat. Hij is een puber die zichzelf een stoer imago probeert aan te meten. Hiervoor zoekt hij contact met een notoire crimineel bij wie hij hoopt drugs te kopen. Alleen loopt de ontmoeting niet zoals hij had gepland.

Wat The Hunger opvallend maakt, is de manier waarom de film weergeeft hoe Jørgen zelf zijn leefwereld aanvaardt en hoe deze soms botst met de realiteit. Oorverdovende elektronische muziek, een flashy montage en een vaak felrode belichting zijn een visuele veruitwendiging van Jørgens nood om zich te identificeren met een machocultuur. Al is dit een cultuur die hier vooral nefast en vernietigend blijkt te zijn en waarbij agressie, stoerdoenerij en alfagedrag primeren.

Intrigerende blik op het verlangen naar erkenning.

Dat dit niet helemaal Jørgens wereld is, blijkt bijvoorbeeld uit de eerder alledaagse scènes met zijn vader. Maar ook hoe Karlstad de scènes met de crimineel visualiseert, helpen daarbij. Soms lijkt het of we naar een horrorfilm van Dario Argento op XTC aan het kijken zijn. Het einde draait helaas uit op eerder een niemendalletje - wat bijzonder spijtig is. Daardoor blijkt deze kortfilm bovenal toch ‘style over substance’ te zijn.

Jeroen Van Rossem