Het Blauwhuys

Duur: 18 min. | Land: België | Regie: Jonas Baekeland | Cast: Kate Olsen, Anna Gering, Nele Theuwissen, Sarah Huppermans | Producent: Sieber Marly

Drie meisjes dansen zich een weg uit een bouwvallige schuur. Voet voor voet zoomt de camera in op de lijnen van hun dans. Ze zijn jong maar geen kinderen meer. Hun beugels, pukkels en muggenbeetborstjes verraden hun groei naar volwassenheid. De hele kortfilm lijkt een soort opgevoerd ritueel, hun bewegingen krijgen iets speels-sacraals en luiden het begin van hun vrouwelijkheid in.

Waar het spel van deze drie gratieën aan het begin kinds en doelloos is, worden hun bewegingen krachtiger en driftiger tijdens hun ‘innerlijke zoektocht’ doorheen het huis. De algemene dynamiek zwelt aan, goed ondersteund door de muziek. Het plaatje klopt: decor, muziek, styling, omgeving, personages zijn volledig assorti.

De regisseur Johan Backeland houdt zich erg consequent vast aan een bohemienstijl. De snelle montage zorgt ervoor dat we ons een goed beeld kunnen vormen van de omgeving maar een kennismaking met de personages blijft uit. De meisjes blijven vluchtig en dartel weghollen voor de camera. Dit schept een mysterieuze sfeer maar het bekoort ons niet volledig. De regisseur weet de inhoud van zijn concept sferisch heel goed te expliciteren.

Het plaatje klopt: decor, muziek, styling, omgeving, personages zijn volledig assorti.

Door louter dans te filmen, is er veel ruimte voor symboliek. Maar ondanks de symboliek en de veerkrachtige dynamiek is de stijl te eentonig en misschien ‘al gezien’. De uitwerking van het onderwerp werd te poëtisch aangepakt (de herhalingen worden voorspelbaar, de dansjes lijken op den duur op elkaar, de kledij is nogal stereotiep en doet te veel denken aan de romantische back-to-nature-gedachte, enz.) om echt geboeid te blijven. De prikkelfactor die een kortfilm geolied doet rollen, ontbreekt.

Annabel Debaenst