Fighting Pablo

Duur: 07 min. | 2017 | Land: België | Regie: Robbe Vervaeke

Fighting Pablo, in 2014 al in onze ‘Coming Soon’-rubriek aangekondigd, werd vorig jaar een feit. Het resultaat van enkele jaren hard werk was meteen te bewonderen tijdens het Anima-festival in Brussel.

Net zoals in zijn vorige kortfilms Erszebet en Norman maakt Robbe Vervaeke gebruik van een olieverftechniek en verbindt hij nog explicieter zijn twee passies, zijnde schilderkunst en film. Al lijkt het wel alsof die passies hem dit keer minder goedgezind zijn. In plaats van hem liefdevol van inspiratie te voorzien, duwen ze hem de dieperik in. Althans volgens het narratief van zijn nieuwe kortfilm. Ziedaar de angst van elke kunstenaar.

© Cinnamon

Fighting Pablo gaat over het zoeken naar een eigen stijl, naar een plaats in de geschiedenis van de beeldcultuur. Vervaeke laat een bonte stoet van personages voorbijtrekken die hem visueel gevormd hebben. Dit onder het alziend oog van Pablo: Picasso, welteverstaan, die als een sadistische reus de touwtjes strak in handen heeft. Homer Simpson wandelt er naast Jansen en Janssen, en Spongebob naast enkele iconische personages van oude grootmeesters. De stoet is lang en de diversiteit aan creaties & inspiraties blijkt behoorlijk beklemmend te zijn.

Laat Pablo Picasso nu ook niet de gemakkelijkste keuze zijn om jezelf aan te meten of  is Vervaeke in de overtuiging dat je net met de allergrootsten de strijd moet aangaan om jezelf als kunstenaar te bevrijden?

In duel met Picasso: de persoonlijke zoektocht van een schilderende regisseur.

Coherenter dan in Norman en persoonlijker dan in Erszebet geeft Robbe Vervaeke ons een inkijk in zijn hersenspinsels die achter een creatieproces verscholen liggen. Terwijl hij vormelijk nog steeds dicht op dezelfde lijn van zijn vorige films zit; dik aangebrachte stroken verf die dynamisch en naadloos overvloeien in elkaar zijn duidelijk ‘zijn dada’.

Waarschijnlijk zal elke nieuwe creatie een strijd blijven, maar het lijkt ons wel dat de schilderende regisseur Robbe Vervaeke deze in geheel eigen stijl zal voeren – wat al een overwinning op zich is.

Carmen van Cauwenbergh