Dura Lex

Duur: 15 min. | Land: België | Regie: Anke Blondé | Cast: Nico Sturm, Wim Willaert, Iris Van Cauwenbergh, Wine Dierickx | Scenarist: Sanne Nuyens, Bert Van Dael | Producent: Dirk Impens

De wet is hard, maar het is de wet. De jonge nietsvermoedende moeder Kristi komt thuis na boodschappen. Ze heeft last met de verbitterde buurvrouw, met straatwerken voor haar deur, enz. Als bij donderslag wordt de goedige chaos daarbij nog onderbroken en staan twee politieagenten voor haar deur. Dit moet een misverstand zijn: deze wellicht hoogopgeleide moeder kan geen ‘misdaad’ hebben gepleegd waarvoor de politie aan de deur komt bellen.

De acteurs blinken één voor één uit in hun rollen: Winne Dierckx in haar verwardheid, Wim Willaert met zijn hilarische koffie-uiteenzetting, Nico Sturm in zijn droge recht voor de raap zijn en Iris Van Cauwenbergh in haar Poolse paniek. Een staaltje echte –maar dit keer goeie- Vlaamse cinema.

Een staaltje echte -en dit keer goeie- Vlaamse cinema.

Regisseur Anke Blondé zet Kristi, eens geconfronteerd met de werkelijkheid, voor een verscheurende keuze. Ze zet hiermee de menselijke en de juridische kant, eigen aan de casus in de film, tegenover elkaar. We wankelen emotioneel mee met Kristi, en blijven redeneren vanuit haar perspectief.

Ondanks de ernst van het onderwerp en spanning die de aanwezigheid van de twee agenten met zich meebrengt, blijft de film luchtig en zacht. In het verhaal wint de tragikomedie het van het drama. Hierdoor kan de regisseur het zich veroorloven de kijker letterlijk om de tuin te leiden waardoor de verrassing op het einde de essentie van het verhaal finaal onderstreept. Anke Blondé grijpt hiermee aan en slaagt er glansrijk in ons te doen uitkijken naar haar volgende (kort)film.

Annabel Debaenst