Dood van een Schaduw

Duur: 20 min. | Land: Belgiƫ, Frankrijk | Regie: Tom Van Avermaet | Cast: Matthias Schoenaerts, Laura Verlinden, Peter Van den Eede

Een kortfilm met Matthias Schoenaerts die het LA Shorts Fest in Hollywood won en bovendien het recente Filmfestival Gent opende als voorafje bij The Broken Circle Breakdown?  Dood van een Schaduw voegt zich moeiteloos bij het rijtje recente must-see Vlaamse kortfilms. Na de wollige naaktlopers uit Oh, Willy! en de Iraakse kinderen uit Land of the Heroes zijn de protagonisten hier een overleden soldaat en een voodoo praktiserende verzamelaar van schaduwen. Finally, some fantasy!

Schoenaerts (verrassend skinny) speelt Nathan Rijckx, een aflijvige artillerist die het leven terug kan verdienen als hij een duistere schikgod (Peter Van Den Eeden, imposant met eenzelfde zwart brilletje als Morpheus in The Matrix), brengt wat die verlangt. Het is Rijckx’ eigen verlangen die dat doel in de weg gaat staan.

Tom Van Avermaet won in 2006 een VAF Wildcard voor Droomtijd, een donker esthetisch pareltje met bedwelmende fotografie. Heerlijk hoe hij de stijl en thema’s van die film hier verderzet en er meteen internationaal hoge ogen mee gooit. Net als in het RITS eindwerk dwalen de nauwelijks omschreven personages rond in een vagevuur, omringd door mooi vormgegeven, oud mechanische apparaten die hun lot bepalen. Bovendien weet ook de lens van DOP Stijn Van Der Veken (bij zijn afstudeerproject had de regisseur nog de beschikking over über chef foto Nicolas Karaktasanis), Van Avermaets verbeelding aardig te capteren. Ondersteund door een glorieuze score van Raf Keunen, de maestro die ook de muziek maakte voor veel van Michael R. Roskams werk, zorgt dat opnieuw voor een film die in alle opzichten ‘af’ is. Dus van onze kant: pet af.

Jan Sulmont