Dansen met Travolta

Duur: 18 min. | 2010 | Land: België | Regie: Lenny Van Wesemael | Cast: Laura Vanborm, Arend Pinoy, Bert Haelvoet, Charlotte Vandermeersch | Scenarist: Geert Verbanck | Producent: Dirk Impens | Productiehuis: Menuet

Lenny Van Wesemael heeft iets met dansen en het nachtleven. Na Dans met mij en L'Origine du Monde is er nu de even luchtige kortfilm Dansen met Travolta. Alles draait om het 25-jarige danstalent Heleen (Laura Vanborm). Wanneer John Travolta audities organiseert in België, neemt ze het grote risico om een duet te dansen met haar ex-lief en ex-danspartner John (Arend Pinoy). Aanvankelijk proberen ze om het professioneel te houden, maar de een neemt dat voornemen al ernstiger dan de ander. Het wordt iets te plezant en de spanning blijkt onweerstaanbaar. Hoewel Heleen ondertussen een relatie heeft met Koen (Bert Haelvoet), bezwijkt ze voor de charmes van haar passionele danspartner.

Van Wesemael heeft begrepen dat het snel moet gaan in een kortfilm. Daarom trekt ze niet veel tijd uit om te dralen en krijgen we geen langdradig drama. De gebeurtenissen en wendingen in het verhaal volgen elkaar vliegensvlug op, waardoor er noch tijd rest voor verveling, noch voor reflectie. We missen originaliteit, spanningen en verrassingen omdat alles vrij voorspelbaar en clichématig is, maar ondertussen blijft de algemene stemming wel gezellig. Heleen verwerkt haar schuldgevoel nogal overdreven (uitgelopen mascara, Travoltaposter van de muur, emotioneel gesprek met de meisjes, mokken in de zetel), haar dansvriendinnetjes (waaronder Charlotte Vandermeersch) acteren iets te gemaakt, het vriendje reageert te traag van begrip en te snel met support, John is te glad en Heleen te naïef. Maar die logica wordt consequent volgehouden waardoor het er bij de kijker allemaal probleemloos ingaat, alsof het een sprookje is.

Dansen met Travolta is geen hoogvlieger, maar wel een lichtverteerbare en hartverwarmende film met opzwepende muziek en zwoele dans

Op stilistisch vlak is het niet evident om een dansend koppel te filmen en het is jammer dat de voeten zich meer buiten dan binnen het kader bevinden. Gelukkig draait het daar niet om en ligt de focus elders. Johns showtje overtuigt niet alleen de jury en de muziekband, maar hij slaagt er ook in om de aandacht van de kijker af te leiden. Samen met de muziek van Lien 'Lady Linn' De Greef (die in L'Origine du Monde nog een cameo kreeg) wordt Dansen met Travolta geen hoogvlieger, maar wel een lichtverteerbare en hartverwarmende film met opzwepende muziek en zwoele dans.

Brecht Masschaele