Because We Are Visual

Duur: 47 min. | 2010 | Land: België | Regie: Gerard-Jan Claes, Olivia Rochette | Producent: Olivia Rochette, Gerard-Jan Claes

Experimentele film hoeft niet altijd af te schrikken. Because We Are Visual is perfect toegankelijk en zeer relevant voor iedereen die in deze huidige virtuele wereld leeft, want Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes brengen een eigen assemblage van de ondertussen wel voor iedereen herkenbare videodagboeken.

De kwaliteit grenst aan alles behalve High Definition, maar dat wordt volledig gerechtvaardigd door het concept. De camera's zijn van alle pluimage en staan in intieme kamers verspreid over de hele wereld. De personages zijn mensen van vlees en bloed die troost, begrip en andere vormen van samenhorigheid zoeken onder de vleugels van Moeder YouTube. De intuïtief samengestelde compositie springt van de een naar de ander en zorgt voor een afwisselend en entertainend tempo. Er wordt een hommage gebracht aan iedereen die zich online uitdrukt en op die manier zijn eigen kleine filmpje maakt.

De verhaallijnen lopen naast en door elkaar maar de gemene deler vormt een soort modern surrogaat voor de vergane glorie van het biechten. Eenzaamheid, verdriet, woede, liefde, verveling, angst en zelfs artistieke expressie krijgen hier een klankbord waarvan niet eens verwacht wordt dat het ooit een antwoord zou bieden. Tussendoor krijgen we zelfs zeer intieme, persoonlijke beelden van mensen die de noodzaak voelen om hun lichaam aan de wereld te tonen.

We mogen bijzonder trots zijn op deze makers van eigen bodem

De onzekerheid en de oprechtheid krijgt iets poëtisch. De geschifte zwerm vogels aan het einde van de film lijkt een metafoor voor het onvoorspelbare, indrukwekkende en haast angstaanjagende karakter van de kuddegeest waar ook en vooral de mens gevoelig voor is. De associatie met de 'vloggers" (bloggers die werken met beelden in plaats van met tekst) werkt niet enkel als toevallig anagram maar ook als romantisch samenvattend symbool. We mogen met andere woorden bijzonder trots zijn op deze makers van eigen bodem.

Brecht Masschaele