The Amputee

Duur: 04 min. | Land: VS | Regie: David Lynch | Cast: Catherine E. Coulson, David Lynch | Scenarist: David Lynch

Lynch’s kortfilm The Amputee heeft een bijzondere voorgeschiedenis. Op het moment dat de opnames van Eraserhead stil lagen, werd aan de cameraman van Lynch gevraagd om twee soorten videofilm te testen voor het American Film Institute. Wanneer bleek dat er geen onderwerp vast lag, toonde Lynch interesse om een scenario te schrijven. Op deze manier ontstond de curiositeit The Amputee.

De kortfilm bestaat uit één shot van ongeveer vier minuten, waarin we kennismaken met een vrouw met geamputeerde benen, die in haar gedachten verzonken is terwijl ze een brief aan het schrijven is. We horen haar gedachten, maar ondertussen zien we een verpleegster, gespeeld door Lynch zelf, die haar wonden probeert te verzorgen. Met de nadruk op probeert, want het wordt al snel een  bloederige bedoeling.  De manier waarop je je haast niet kan focussen op de monoloog en hoe je aandacht afgeleid wordt naar wat er gebeurt met haar benen is veruit het interessantste element aan de film.

De manier waarop je je haast niet kan focussen op de monoloog en hoe je aandacht afgeleid wordt naar wat er gebeurt met haar benen is veruit het interessantste element aan de film.

Verder is er weinig opmerkelijk aan deze kortfilm van Lynch. De mise-en-scène is weinig interessant en omdat het om een filmtest gaat, is de kwaliteit van het beeld niet bepaald hoogstaand. Tussen de twee versies is ook weinig verschil merkbaar. De  monoloog is hetzelfde, enkel het verzorgen van de verpleegster wordt iets langer uitgesponnen, waardoor de tweede versie een minuut langer is.

Jeroen Van Rossem