The Alphabet

Duur: 04 min. | Land: VS | Regie: David Lynch | Cast: Peggy Lynch | Scenarist: David Lynch

De films van David Lynch worden vaak omschreven als droomwerelden met surrealistische en nachtmerrieachtige taferelen. Dit gegeven lijkt te zijn geboren met zijn tweede kortfilm The Alphabet.  Lynch baseerde zich voor deze film op  een nachtmerrie van zijn nichtje, waarbij ze het alfabet opzegde. In de openingsbeelden zien we een vrouw onrustig in haar bed liggen, waarna we Lynch’ interpretatie van deze nachtmerrie te zien krijgen.

De droomsequentie begint vrij onschuldig met geanimeerde beelden waarop we kinderen ‘A, B , C’  herhalend horen zeggen. Deze animatie is vrij simpel, maar werkt zeer goed in combinatie met het kinderrijmpje. Wat ze vervolgens te zien krijgen, valt moeilijk in woorden te omschrijven. Lynch stuurt een waanzinnige en groteske beeldenstorm op de kijker af, die vergezeld wordt door een dreunende soundtrack.

Lynch stuurt een waanzinnige en groteske beeldenstorm op de kijker af, die vergezeld wordt door een dreunende soundtrack.

De korrelige zwart-wit beelden, waarbij het aanwezige bloed haar rode kleur blijft behouden, versterken de sfeerschepping. Ook de montage draagt haar steentje bij. De snelle cuts en talloze jumpcuts zorgen voor een desoriënterend en ongemakkelijk gevoel. Dit is vooral het geval voor de scène waar we het meisje zelf het alfabet zien opzeggen tijdens haar nachtmerrie, waarna ze wakker wordt en bloed overgeeft en waarmee de film eindigt.  Na dit einde kan je niet anders dan concluderen dat  Lynch er op indrukwekkende wijze in geslaagd is om in slechts vier minuten  tijd op krachtige wijze een nachtmerrie om te zetten in beelden.

Jeroen Van Rossem