Adam and Everything

Duur: 13 min. | Land: België | Regie: Frederike Migom | Cast: Roy Aernouts, Inge Van Bruystegem

Frederike Migom is een duizendpoot met acteer- en regieopleidingen in New York en Parijs achter de kiezen. In het Kortfilm.be-artikel Coming Soon las je over haar plannen voor de kortfilm Ngombe Coiffure, die net als Waste Land in de Brussels-Congolese wijk Matongé zal worden gedraaid. Deze tedere, muzikale kortfilm situeert zich dan weer in het Vlaams-Brusselse café Roskam.  Maar die bar speelt geen hoofdrol. Dat doen enkel acteur-muzikant Roy Aernouts (You will find it) en actrice-model Inge Van Bruystegem (Lilith).

Migoms camera maakt abstractie van barman of –vrouw en van alle andere aanwezigen. Centraal in het kader krijgen we dichte close-ups van twee zwevende zielen. Vroeger waren ze intens met elkaar verstrengeld, nu lopen ze elkaar na een lange tussenpauze terug tegen het lijf. Willen ze elkaar terug binnenlaten en doen ze dat dan ook?

Minimalistisch, naturel en toonvast is deze kortfilm waarvan we hoopten dat hij nog wat langer duurde.

Sommige kortfilms lijken eeuwenlang, van anderen wenste je dat ze langer bleven duren. Adam and Everything hoort thuis bij die laatste groep. Het erg minimalistische opzet blijft beklijven, met dank aan sterk naturel spel van Aernouts en Van Bruystegem, die net als haar personage in real life ook wel een kwaliteitswhiskey weet te waarderen. Migoms toonvaste kortfilm kon een scène zijn uit Inside Llewyn Davis of The Broken Circle Breakdown, films waarmee Adam and Everything moeiteloze waarachtigheid deelt, net als mooie muziek – in dit geval van Craig Ward, die ook meewerkte aan Aernouts’ mooie Ik ben een meisje.

Jan Sulmont