De veer van César

Duur: 19 min. | Land: België | Regie: Oscar Spierenburg, Minske van Wijk | Cast: Pjeroo Robjee, Robbe De Hert, Jan Decleir | Scenarist: Oscar Spierenburg, Minske van Wijk | Productiehuis: Picoux Productie

Een elegie voor een oude man, voor wie de tijd veel te snel vooruit is gegaan en die verloren loopt in onze moderne maatschappij. Wanneer César zijn speelgoedwinkel moet sluiten, verliest hij steeds meer grip op de realiteit en geraakt hij steeds verder verstrikt in zijn eigen wereld, die beheerst wordt door zijn speelgoed. Net als een opwindveer van een stuk speelgoed, loopt ook César zijn veer langzaamaan af.

De veer van César is een realisatie van Oscar Spierenburg en Miske van Wijk, ontstaan naar aanleiding van het nieuwtse stadsgedicht van de Antwerpse stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen: Brief aan Jérôme. Voor zijn gedicht liet hij zich inspireren door het taaluniversom van Pjeroo Roobjee, die tevens de rol van César voor zijn rekening neemt. Andere opvallende verschijningen in deze kortfilm zijn o.a. Jan Decleir en Robbe de Hert, en Peter Holvoet-Hanssen zelf neemt ook een klein rolletje voor zijn rekening. Centraal staat echter César en het gedicht dat hij doorheen de film citeert. Doordat de kortfilm een versmelting is van animatie, literatuur en film, is het resultaat iets bijzonders geworden.

De nostalgische, haast melancholische blik waarmee César kijkt naar zijn geliefd speelgoed, en dan vooral de muisjes van Jérôme, wordt prachtig weergegeven in de beeldtaal en de muziek. Vooral de manier waarop de camera op een langzame, zwevende manier het speelgoed in de winkel verkent heeft iets magisch en haast bezwerends. Ook de muziek en het warme kleurenpalet zorgen voor een intiem en ontroerend karakter.

Elegie voor een oude man, voor wie de tijd veel te snel vooruit is gegaan

De animaties van Minske van Wijk zijn doeltreffend en voelen in tegenstelling tot Toy Story veel authentieker en minder digitaal aan. Hoewel het verhaal een klein dipje kent naar het midden toe, is De veer van César een bijzonder mooie en charmante kortfilm geworden.

Jeroen Van Rossem