Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2015

PALMARES 2015

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE FICTIE 
Prijs van de Jury: The Allegory of the Jam Jar (Boris Kuipjers & Ruth Mellaerts)
Prijs voor het Beste Debuut: Drôle d'oiseau (Anouk Fortunier) 
Prijs van het Publiek: The Allegory of the Jam Jar (Boris Kuipjers & Ruth Mellaerts)

 

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE ANIMATIE
Prijs van het Publiek: Compte les moutons (Frits Standaert)

 

EUROPESE KORTFILMCOMPETITIE
Prijs van de Jury: Maman(s) (Maïmouna Doucouré)
Prijs van het Publiek: Le Mur (Samuel Lampaert)

 

TE GAST
HUMO Award:  The Allegory of the Jam Jar (Boris Kuipjers & Ruth Mellaerts)
Pitch Award: Jasper Vrancken, Leander Hanssen
Persprijs: Guest (Moon Blaisse)

 

VAF WILDCARDS
Fictie: Drôle d'oiseau (Anouk Fortunier), Umpire (Leonardo van Dijl)
Documentaire: Flor de Mil Colores (Karen Vázquez), Into Darkness (Rachida el Garani)
Animatie: The Beast (Liesbet van Loon)
Filmlab: In Frankrijk zijn geen walvissen (Eva van Tongeren)

 

Zoals de traditie het wil, is het opnieuw tijd om ons - vrijwillig! - 24u/24u & 9/9 op te sluiten in wat wij hét negendaagse epicentrum voor de betere kortfilm durven noemen. Lockdown in Leuven, maar dan gelukkig zonder dreigingsniveau. Hoewel. Ons enthousiasme durft af en toe wel eens een beetje de pan uit te zwieren tijdens het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven. Nu ook weer, met de 21e editie in volle aantocht. Want als er iets is waar we niet vies van zijn, is het onszelf onderdompelen in alles wat kortfilm geurt, zeurt en kleurt.

 

Geen enkel ander kortfilmfestival van het land kan op zoveel bijval rekenen als dat van Leuven, dat jaar na jaar haar plekje in de filmwereld bevestigt en verstevigt. Eén korte blik op het ongelofelijk uitgebreide programma (kortfilms! debatten! prijzen! pratende masters! workshops! speeddates! nog meer kortfilms!) toont dat al aan. Vergeet ook niet dat kortfilmmakers er naar huis kunnen keren met eeuwige erkenning: juryprijzen, publieksprijzen, persprijzen, etc. Bovendien deelt het Vlaams Audiovisueel Fonds er haar felbegeerde Wildcards (2x €60000 voor fictie, 1x €60000 voor animatie, 2x €40000 voor documentaire en 1x €25000 voor het experimentele FilmLab) uit.

 

En alsof dat nog niet genoeg is, maken  enkele van die winnaars kans op een longlist-plekje voor de Oscars. Wie zijn voet wil planten in de Vlaamse filmwereld heeft het dus maar beter goed begrepen: passeer even langs Leuven, so-wie-so.

 

Omdat duiding in deze barre tijden (winterse temperaturen, vroege nachten, om de hoek loerend terreur) nog nooit zo belangrijk is geweest, proberen wij jou alvast wegwijs te maken doorheen het rijke programma van dit jaar.

 

VLAAMSE FICTIE

 

Bijzonder veel sérieux dit jaar binnen de Vlaamse competitie. Alles dat ons een beetje doet lachen, krijgt daardoor een extra leuk kleurtje in onze fluoriseer-boel. Denk maar aan het ondertussen al pottenbrekende Drôle d’Oiseau van Anouk Fortunier dat tijdens Film Fest Gent op de Publieksprijs kon rekenen. Of de nieuwe film van Brian Windelinckx (Chansons de CharlotteEt Dimanche, Le Deluge bijvoorbeeld? Beide films maken kans op de Humo Award die op donderdag 3 december wordt uitgereikt.

 

  

 

Keren met een opgebruikte Wildcard terug: de harde, maar sterke openingsfilm Feel Sad for the Bunny van Kenneth Mercken (The Letter), de coming-of-age-prent-met-hoekje-af Danse Macabre van Michael Van Ostade (Songs from the Outside) (met Wannes Destoops Billy the Bully-held Arthur Dont in een komieke bijrol) & het hyperconsequente, sfeervolle Guest van Moon Blaisse (Misschien Later).

 

Met Stefaan Degand en Titus De Voogdt in de cast én een heerlijk prikkelende pitch, doet Harm Dens' (Hunker) nieuwste film Niemendal ons alvast watertanden, ook al zou nog niemand de fiml in zijn afgewerkte geheel hebben gezien - zo hoorden we althans in de wandelgangen.

 

Enkele namen waar we eerder al (veel)belovend werk van mochten ontdekken en die terugkeren om dit keer écht hun slag te slaan: het one-shot drama Empire van Kristof Hoornaert (The Fall), het zware  van Bülent Öztürk (Houses with Small Windows), Vali van Hans Vercauter (Wolfsmelk) & Francois Mercier, Il faisait noir  van VAF Wildcard 2014-winnaar Miwako Van Weyenberg (Hitorikko) & het tedere Volg Mij van Humo Award 2012-winnaar Anthony Schatteman (Als ik jou tegenkomKus Me Zachtjes).

 


Feel Sad for the Bunny

 

Zagen we eerder dit jaar en keurden we toen goed: De Broers van Bommel (die vaste gast Flor Decleir opnieuw naar Leuven brengt); Joosje Hendrikx’ Småland  (A Series of Firsts) dat eerder al te zien was op Film Fest Gent, net als Leonardo Van Dijls Umpire waarin hij zijn status als talent-to-watch dubbel onderstreept. Wie zin zou hebben in een aparte, maar indrukwekkende decorfilm: Weleer is exact wat u zoekt. Over het verhaal zwijgen we nog even, maar tussen onze tanden fluisteren we alvast: de hele film is uit karton gemaakt. De moeite!

 

 

VLAAMSE ANIMATIE

 

Voltaire van Jan Snoekx vertelt het verhaal van een eenzame windhaan op een vervallen kapel op het platteland. Op het Sitges Film Festival won de regisseur al de Prijs voor Beste Animatiefilm en het zou ons verbazen moest Snoekx met lege handen terug naar huis keren. De animatiestijl is medogenloos doeltreffend en de character design is ogenschijnlijk top (durven we Pixar-niveau te zeggen? Wij durven dat). Voor ons dé animatiefilm van deze editie.

 

 

Voltaire (boven) & The Tie (beneden)

 

Zagen we reeds enkele maanden geleden tijdens de vertoning van de eindwerken van de Campus C-Mine in het mooie Genk: het droeve, maar knappe Prey van Laurence Verheijen en het symbolische Letters van Kathrin Heller. Vergeet ook niet: The Tie van An Vrombaut is er één voor jong en oud, Avondgedicht van Kenny Hoste (eerder al op Film Fest Gent) is er dan weer één voor voornamelijk oud en ook  The Centre van Robin Sinnaeve is de moeite waard. Bovenop dat alles is er ook nog Tank van animatiemeester Raoul Servais.

 

 

EUROPESE COMPETITIE

 

Wilt u liever de Europese tour op? Dat  kan. Hou dan zeker halt bij het geflipte Nederlandse Malaguti Phantom van regisseur Sam de Jong die onlangs nog zijn eerste langspeelfilm de wereld in joeg. Alleen al het kleurenpalet is fingerlicking good. Wie gek is van die andere Andersson met de extra 's' kan dan weer aanschuiven bij Yes We Love: een heerlijke, Scandinavische mozaïek-komedie.

 

Kung Fury

 

Hoorde je ons enkele maanden geleden al jubelend bezig over Kung Fury? Ja? Dan kan je in Leuven ook op het grote scherm ontdekken waarom! Zegt die titel je niks? Dan alvast nu voor het eerst: heerlijke, Zweedse over-the-top-ness dat je meeneemt op een nostalgische trip naar de jaren tachtig. Past hierdoor perfect bij het eighties-thema van het festival. 

 

 

En als je er dan toch bent: het Bulgaarse Zeus en het Duitse Dissonance zijn alsook niet te missen.

 

 

OOK DAT NOG

 

Dat de festivalprogrammators met beide voeten in de (film)wereld staan, bewijst het luik dat enerzijds Arabische films en anderzijds films over migratie centraal zet. Een kaartje voor Gouden Palm-winnaar Waves ’98 en/of Silver Leopard-winnaar Shipwreck zal u zich alvast niet beklagen. Bovendien organiseert het festival samen met De Morgen & enkele filmmakers een debat over de heersende vluchtenlingenproblematiek. Brandend actueel.

 

Veel Spaanse films op het programma, een gevolg van vele selecties die de Spanjaarden in de voorbije edities van het festival al hebben gekleurd. Mag u alvast niet links laten liggen: het geanimeerde Bendito Machine V, het mooie portret A Story for the Modlins, het nostalgische drama Pueblo en al zeker niet het rakende, tedere transgenderdrama Victor XX.

 

Als vanouds is er de sectie Animation Nations dat ons belooft het beste van het beste te geven van wat er op internationaal animatievlak gebeurde. Zien we daar terugkeren: dubbele beurt voor buitenbeentje Bill Plympton (Hot DogGuide DogGuard Dog) met The Loneliest Stoplight en Footprints en een mooie beurt voor Rosto (Lonely Bones) met Splintertime. Zeker niet te missen: het metafysische, filosoferende maar ook erg grappige World of Tomorrow van klassebak Hertzfeldt, alsook de metafilm Voor Film die animatie met live-action combineert van de Nederlanse Douwe Dijkstra.

 

The Labo-sectie brengt opnieuw het experimentele onder de zon. Fluoriseer met ons mee: SymmetryUncanny Valley en  Planet ∑ zijn daarbij de niet te missen parels dit jaar.

 

Nostalgie kleurt deze festivaleditie. Niet alleen naar de jaren tachtig. Zo is er ook een avondje Wim Willaert met een best of van 's mans kortfilmwerk van de afgelopen jaren. Op het menu: WelkomSolo RexWien for LifeIJsland  (!) en Lilith. Een andere focus geeft het festival met een programma dat getiteld gaat “gangsta shorts”. Totally de shit van de eeuw, zo belooft het met onder meer Broeders van Adil El Arbi & Bilall Fallah, maar ook Plan B van D’Ardennen-regisseur Robin Pront, Carlo van Rundskop- en The Drop-regisseur Michaël R. Roskam en ook nog A Day in A Life en La Proie.

 

 


Vanuit het hartje van het festival proberen wij naar goede gewoonte het web te verzadigen met verse verslagen, ronkende recensies, intieme interviews + alles wat daar tussen zweeft.

 

Blijf op de hoogte van de belangrijkste gebeurtenissen: niet enkel hier op onze webstek, maar ook op onze FacebookpaginaTwitterpagina en ons YouTube-kanaal!

 

Check het volledige programma op www.kortfilmfestival.be. En geniet!


Niels Putman