Ciné Public 2015

CINÉ PUBLIC 2015

Palmares

Beste film: De weg van alle vlees van Deben Van Dam [****] 

Beste regie: Perdition County van Raphaël Crombez [**]

Beste cinematografie: Eefje Donkerblauw van Charlotte Dewulf

Beste soundtrack: Perdition County van Raphaël Crombez [**]

Beste scenario: De Smet van Wim Geudens & Thomas Baerten [***]

Beste montage: Get Ripped van Leonardo Van Dijl) [***]

Beste cineast zonder filmopleiding: Dayo Clinckspoor met King of the Rats

 

Op 14 maart organiseert het Centrum voor Beeldexpressie een vierde editie van Ciné Public, het kortfilmfestival voor de Vlaamse niet-professionele cineast. “Voor het eerst is Cinema Zuid in Antwerpen gastheer”, klinkt het bij de organisatie. De vorige edities van het tweejaarlijkse festival gingen steevast door in het Gentse Studio Skoop. En waren toen nog Nic Balthazar (2011) en Titus de Voogdt (2013) ‘peter’ van het festival, dan is het dit jaar de beurt aan Jan Verheyen, vorig jaar nog zetelend in de jury. O.a. Billy The Bully, De Weg van alle Vlees, In de naam van de Kater, Get Ripped, Baghdad Messi en Goldilocks schitteren dit jaar op de affiche van Ciné Public.

 

 


(c) Centrum voor Beeldexpressie
 

 

Overigens: Ciné Public is niet te verwarren met Ciné Privé, het Gentse rondtrekkend film- en mediafestival dat midden februari het beste van documentaires, animaties, lange, korte films uit binnen-en buitenland naar de Haven van Gent bracht. 

 


Get Ripped                                 Goldilocks                                   

Ciné Public is puur kortfilm.  165 niet-professionelen stuurden hun films in dit jaar, daarvan werden twintig films geselecteerd voor vertoning, waaronder zestien in competitie. Prijswinnende films van de vorige jaren geven een mooi vooruitblik op te ontpoppen talent. Zo won IKL 2014-winnaar Lukas Dhont in 2013 op Ciné Public met Corps Perdu de prijs voor beste film. Een eervolle vermelding ging die laatste editie uit naar Raphaël Crombez voor Kingdom Come, dit jaar weer geselecteerd met zijn Perdition County

En in diezelfde editie wonnen Adil El Arbi en Billal Fallah de prijs voor beste montage en cinematografie (Broeders) en werd de voorganger van Oma, de bijna virale korte animatie van VAF-Wildcardwinnaar Karolien Raeymaeckers bekroond met een eervolle vermelding (Wolf). Meer over de vorige edities hier (2013) en hier (2011). 

Kans maken op een ticket voor Ciné Public 2015? Stuur ons je deelname door via onderstaand formulier. U ontvangt per mail een bevestiging of u al dan niet bij de gelukkige winnaars bent. **WEDSTRIJD AFGELOPEN **

 

Onder de geselecteerden van dit jaar heel wat bekende namen.

Goldilocks van Samuel Faict [***] 

Samuel Faicts indrukwekkende studentenfilm Goldilocks is een prachtig sci-fi epos dat zich wil meten met de meesterwerken in het genre en hier bijzonder goed in slaagt.
Lees hier de volledige recensie

 

Lilith van Maxim Stollenwerk [**]

Net als Lynch kiest Stollenwerk ervoor een donker psychologisch verhaal te brengen in een magische, dromerige sfeer.
Lees hier de volledige recensie

 

Billy the Bully van Wannes Destoop [***] (buiten competitie)

Billy zet een stap verder dan het tot in de puntjes afgewerkte maar wat brave Badpakje 46. Het is er in wezen zelfs een vervolg op. Het met haar lijf worstelende zwemstertje krijgt een mannelijk alter ego. Diens oudere mentor is de altijd genietbare Barbara Sarafian in de plaats van Wim Opbrouck.
Lees hier de volledige recensie

 

Blue Monday van Jelle Gordyn [*] (buiten competitie)

Jelle Gordyn kan de acteurs, het camerawerk, de montage en de fotografie op elk moment afvinken als goed tot zeer goed. De ontmoeting maakt een onuitgesproken en vreemd einde aan het gesprek met de slotenmaker en doet uiteindelijk meer opflakkeren dan verwacht.
Lees hier de volledige recensie

 

Metonymia van Ivo Neefjes [*] (buiten competitie)

De visie die de cineast ons brengt, toont de nietigheid van de mens tegenover de overweldigende natuur en de kosmos.
Lees hier de volledige recensie

 

Get Ripped van Leonardo Van Dijl [***] (buiten competitie)

Eens onze kijkersblik de blikken van de personages opvangt, geraakt deze verstrikt in het voyeuristische spel van uitdagen, ondergaan en meespelen.
Lees hier de volledige recensie

 

Baghdad Messi van Sahim Omar Kalifa [****] (buiten competitie)

Kalifa brengt cinema zoals deze hoort te zijn. Simpel, aangrijpend en sociaal geëngageerd. Hij stelt een problematiek in vraag die op onderhuidse wijze zijn weg tot bij de kijker weet te vinden. Zonder met de vinger te wijzen naar verantwoordelijken, kijkt hij naar de gevolgen en de wijze waarop een bende jongens en hun leefwereld met een oorlog om gaan. Voetbal is het bindmiddel, maar emotie de ware kracht.
Lees hier de volledige recensie

 

Songs from the Outside van Michael Van Ostade [***]

De sfeer die de film uitademt is wonderbaarlijk en doet vaak denken aan de dromerige werelden van Tim Burton en Terry Gilliam. Bovendien merk je in de ontwikkeling van het verhaal duidelijk een liefde voor de avonturenfilms uit de jaren ’80 zoals E.T., The Goonies of Gremlins.
Lees hier de volledige recensie

 

De Weg van alle Vlees van Deben Van Dam [****]

De tandem Van Dam/Louwyck rolde eerder al vlotjes in de kortfilm Frontman, een nogal gewelddadige film van Van Dam over een mislukte frontzanger. Met De weg van alle vlees druipt het film- en acteerplezier op een meer verfijnde manier van het scherm.
Lees hier de volledige recensie

 

In de naam van de kater van Thijs De Block [***]

In de naam van de Kater is zowel intrigerend als entertainend, een kortfilm die levenslessen uitdeelt bij de vleet zonder ze zelf te serieus te nemen.
Lees hier de volledige recensie

 

De Smet van Wim Geudens en Thomas Baerten [***]

Hoewel de film niet veel meer is dan een typisch portret van de ‘kleine man’, zoals er de laatste jaren veel zijn gemaakt, kan hij wel alle kwalificaties aanvinken waar zo’n film moet aan voldoen: charmant, grappig, herkenbaar, sfeervol, authentiek, en met een vreemde fascinatie voor Schlagerkoning Danny Fabry.
Lees hier de volledige recensie

 

Perdition County van Raphaël Crombez [**]

Raphaël Crombez heeft met zijn kortfilm Perdition County (of vrij vertaald 'De plaats van de verdoemenis') materiaal in de handen om onmiddellijk een commerciële langspeelfilm in grote stijl te maken.
Lees hier de volledige recensie

 

Meer info en volledig programma op: www.beeldexpressie.be


Sarah Skoric