The Art of Pitching

The Art of Pitching (naar Sybille Kürz)

Eerst en vooral – pitchen klinkt als iets vreselijks. En soms is het dat ook. De term komt uit de sportwereld: de pitcher in baseball is de gooier, de persoon die de bal op het juiste punt (zijnde in de handen van de catcher) moet krijgen. Maar daarnaast heeft pitchen een figuurlijke betekenis. Dan gaat het niet om de bal, maar om een idee, een boodschap, een verhaal op de juiste plek bij de toehoorder te krijgen. In de audiovisuele sector wordt heel veel gepitcht en soms doen we het zelfs zonder dat we het beseffen. Het is een niet te onderschatten skill en vooral: het is absoluut geen makkie.

 

 

Waarom pitchen?

Er zijn veel redenen om je filmproject te pitchen. Een scenarist pitcht zijn ideeën bij een producent in de hoop dat die één of meerderen ervan wil ontwikkelen en produceren. Een regisseur stelt zijn nieuw werk voor aan de actrice die hij in de hoofdrol wil zien. Een producent pitcht zijn film bij een distributeur met als doel een verdeling in cinema’s. Het doel kan een creatieve samenwerking zijn, ondersteuning, geld, distributie. Wat het ook is, met pitchen kan je je professionele netwerk verbreden of onderhouden.

 

Waar en wanneer?

Er zijn verschillende settings waarin gepitcht wordt. We kunnen die ruwweg indelen op twee assen: formeel versus informeel, publiek versus privé.

 

 

Informele plaatsen kennen we allemaal. Op straat, op het perron en in de supermarkt komen we mensen tegen die van belang kunnen zijn voor onze carrière. Maar laat ons proactief zijn en niet wachten tot we Veerle Baetens aan de groente-afdeling zien om haar ons filmproject voor te stellen. Er bestaan georganiseerde plaatsen waar je efficiënt en toch informeel mensen kan ontmoeten aan wie je je project wil pitchen. Events en recepties die het Vlaams Audiovisueel Fonds, MEDIA Desk, deAuteurs, … organiseren bijvoorbeeld, maar ook koffiepauzes tijdens opleidingen, drinks op filmfestivals, premières van Vlaamse films, … Het zijn plaatsen waar de sector samenkomt, drinkt, babbelt en luistert.

Maar soms moet het wat serieuzer. Naast de informele plaatsen, zijn er speciaal ontworpen markten waarin vraag en aanbod op zo’n efficiënt mogelijke manier aan elkaar gekoppeld worden. Die openbare pitching fora vind je overal in Europa. Zo is er onder andere het IDFA Forum voor documentaire (film links onder), Cartoon voor animatie, European Short Pitch voor kortfilm – bekijk een lijst van de grootsten via deze link.

Op zo’n forum stellen de makers hun project-in-ontwikkeling voor aan een panel van zogenaamde decision makers (sales agents, distributeurs, tv-aankopers,…) en een publiek van filmprofessionals en potentiële coproducenten. Heel veel Vlaamse films zijn in hun ontwikkeling langs zo’n markt gepasseerd en zijn op die manier gecofinancierd. Daarnaast zijn er niet-openbare markten, zoals Cinemart in Rotterdam, MeetMarket in Sheffield, de speeddate van de Scenaristengilde op IKL of zelfs enkele online fora, waarin makers ondergedompeld worden in one-on-one meetings met belangrijk volk. Elke 5 tot 30 minuten hoor je dan je project op een frisse en enthousiaste manier te pitchen. Faut le faire.

 

 

Waaruit bestaat een pitch?

De lengte van je pitch varieert uiteraard naargelang de context: in de beruchte lift (cfr. elevator pitch) heb je een 30-tal seconden, voor een publieke pitch wordt vaak afgeklokt op 7 minuten en officiële meetings kunnen tot 30 minuten duren. Dat wil ook zeggen dat de ingrediënten niet altijd dezelfde zijn of toch niet op dezelfde manier verdeeld.

 

Over het algemeen is het van belang volgende zaken te vermelden:

  1. De titel van het project – zo evident dat veel mensen het vergeten 
  2. Het verhaal, wat niet hetzelfde is als het plot. Vertel het geheel en niet volgens plot points. Details nekken de aandacht van het publiek
  3. Het genre, de speelduur en het thema van de film
  4. Voorstelling van het creatieve team
  5. De status van het project – "er is al een eerste versie van het scenario", "er is net ontwikkelingssteun bij het Vlaams Audiovisueel Fonds aangevraagd", … 
  6. Optioneel: budget, doelgroep, ontwikkelingsstrategie, casting, specifieke technieken in het geval van een animatiefilm, referenties, visuals als je die bij de hand hebt, …

Het is goed om de pitch te beginnen met een hook, een weerhaakje dat het publiek onmiddellijk meesleurt in het verhaal, het hoofdpersonage of de filmmaker zelf. Wees niet bang om iets persoonlijks te laten zien tijdens je pitch, maak een emotionele impact. Als er bezieling is, krijg je aandacht.

 

Hoe doe je het?

De twee belangrijkste zaken voor een geslaagde pitch zijn structuur en passie. Zorg voor een logische opbouw – wat je vooraf kan voorbereiden –, zonder spontaneïteit te verliezen. Denk eraan dat je publiek uit mensen bestaat die nog nooit van je project en misschien ook van jou gehoord hebben. Het is dus van belang om alle informatie die zo evident is voor jou, op te sporen en mee te geven. Ook non-verbale communicatie is nauwelijks te onderschatten. Houding, mimiek, gestiek, oogcontact en stemvolume zijn enkele zaken die de inhoud van je pitch aanscherpen of afzwakken en de indruk die je nalaat beïnvloeden.

Zorg ook voor een congruentie tussen de inhoud van wat je zegt en hoe je het zegt. Dit extract van European Short Pitch toont het belang aan van non-verbale communicatie (en een goeie voorbereiding).

Doelstelling van elke pitch, hoe kort of lang die ook is, is dat de toehoorder zegt: ‘ik wil wel meer horen’. So make them want more. En als ze meer willen: geef het hen ook. Je pitch, hoe schitterend die ook was, is slechts de eerste stap. Opvolgen van contacten en potentiële partners is essentieel om je pitch te valideren en je project te ontwikkelen.

Het is wat met dat pitchen. Veel gedoe met soms weinig resultaat, veel zaken om rekening mee te houden en dan nog zit je maar aan het begin. Anderzijds is dit soort communicatie de beste manier om je project op een gepaste manier over te brengen en de geschikte catcher te bereiken. En meer nog: het is vaak door een project helder te krijgen voor een ander dat het ook voor jezelf duidelijker wordt.

 

 

Bert Lesaffer