Max Hattler - een portret

Kleurrijk trippen met Max Hattler

De naar Londen geëmigreerde Duitse video-artiest en kunstenaar Max Hattler (Drift, Everything Turns) is op 20 februari 2014 te gast in de KASK Cinema, waar hij enkele van zijn werken zal presenteren. Bovendien werden zijn kortfilms X en Shift ook geselecteerd voor de 33ste editie van Anima, het Brusselse festival van de animatiefilm. Een uitgelezen kans om dit jonge talent in de kijker te zetten!

Max Hattler studeerde af aan de Goldsmiths University of Londen en de Royal College of Art. Na zijn studies maakte hij van Londen zijn thuisbasis, maar zijn bejubelde video-installaties, experimentele kortfilms en audiovisuele voorstellingen vonden al snel een internationaal publiek. Hij werd al snel ingehuurd om de visuele effecten te verzorgen van onder meer Good Bye Lenin! en 28 Weeks Later. Zijn populariteit leidde ook tot de samenwerking met een aantal muziekacts zoals Basement Jaxx, Diplo, Jovanotti en Ladyscraper, voor wie hij het visuele aspect van de optredens verzorgde.

De relatie tussen geluid, muziek en bewegende beelden is er één die hij vaak verkent in zijn kortfilms. Vaak dialoogloos en bevrijd van de traditionele verhaalstructuur, bewandelen zijn  psychedelische werken eerder een abstract en figuratief pad. Zij fungeren een close-up fungeren als een reflectie op onze maatschappij, waarbij alles verbonden is met elkaar. Hattler schuwt er niet voor terug om zijn films een politieke dimensie te geven, zoals het geval is voor Collision en Spin.

Politiek geladen: CollisionSpin

In Collision worden Islamitische en Amerikaanse symbolen gebruikt om abstracte en kaleidoscopische beelden te vormen en de relatie tussen de twee op deze manier aan de kaak te stellen. De kortfilm valt net als veel van zijn ander werk op door zijn felle kleuren en haast hypnotiserend effect die het heeft op de kijker. Bekijk 'm hier.

Het politiek subversieve karakter van Hattler komt ook duidelijk naar voor in zijn andere kortfilm, Spin. Hier zien we computergeanimeerde speelgoedsoldaatjes een soort waterdans doen in ware Bubsy Burkeley-stijl. Deze dansroutine creëert opnieuw een kaleidoscopisch effect en wordt verweven met enkele militaire. Op deze manier verkent de cineast de dunne grens tussen geweld en entertainment. Je vindt de film hier.

Patronenjager: AANNAATT & Shift

Hattler waagde zich ook aan stop-motion technieken, met gelauwerde films als AANNAATT en Shift als resultaat. Abstractie en geometrische figuren blijven domineren, en in beide films zien we hoe objecten in beweging zich verhouden tot de ruimte en hoe zij interageren met muziek. De geest van de Tsjechische stop-motiongrootmeester Jan Svankmajer (Picnic with Weissmann, J S Bach – Fantasy in G Minor) is hier nooit veraf. Aan de basis van Svankmajers oeuvre ligt een esthetiek die diep geworteld is in kunst, filosofie en Oost-Europese cinema.

Meer weten over Svankmajer? Lees De surrealistische wereld van Jan Svankmajer.

Hattler de VJ

Verder is Hattler ook actief als VJ en werkt hiervoor regelmatig samen met andere audiovisuele artiesten zoals Noriko Okaku, Robert Seidel en Sune Petersen. Tijdens zijn optredens maakt hij gebruik van speciaal ontworpen software, de Hattlerizer, die een hypnotiserend samenspel tussen geometrische, kleurrijke patronen en ritmes, opgebouwd door zijn interactie met de machine en de muziek, op het scherm tovert.

Wie het Anima festival in 2011 bezocht, was misschien wel een van de gelukkigen die een liveshow van Max Hattler kon bijwonen. Bovendien gaf hij toen op het festival ook een masterclass. Canvas maakte een volledig verslag van zijn passage in 2011, dat je integraal kan ontdekken op Youtube. Bekijk het hier.

 

Jeroen Van Rossem