Coming Soon | #6 Peter Ghesquière en #7 Kristof Hoornaert

Tien filmprojecten om in't oog te houden (n.a.v. VAF bekendmaking toegekende steun 2014)

Omdat het Vlaams Audiovisueel Fonds haar registers nog eens opentrekt en een resem namen openbaar maakt van jonge filmmakers die financiële steun van hunnentwege ontvangen. Omdat we die lijst een vorige maal al eens 'de afstandsbediening van de Vlaamse film' noemden. Omdat Kortfilm.be graag nieuwe projecten spot en uitdiept…

Daarom dus pikken we er komende dagen en weken een tiental jonge filmmakers uit die gepassioneerd bezig zijn.  De stijl van die stiel varieert van animatie over experimenteel en fictie tot documentaire, van kortfilms tot langspeeldebuten van bekende kortfilmregisseurs (u volgt nog?). We spreken met het talent van morgen, over wat hen vandaag bezighoudt. Met teasers en uitleg van de regisseurs zelf.

Deze week hebben regisseurs Peter Ghesquière en Kristof Hoornaert het over hun nieuwe kortfilms.

 

#6 PETER GHESQUIÈRE - ANDERS

€ 60.000, productie fictie kort (mei 2014)

Na zijn opleiding glas-in-loodrestauratie gooide Peter Ghesquière zijn carrière over een geheel andere boeg en studeerde regie aan het RITS. Zijn eerste kortfilm Schijn van de maan was goed voor zes prijzen (waaronder de Canvasprijs op Het Grote Ongeduld in 2004) én werd genomineerd voor de officiële kortfilmcompetitie op Cannes 2005. Ook zijn volgende kortfilm, Zondvloed - met Jan Decleir in de hoofdrol -  kende succes en won de publieksprijs op IKL.

Opvallend in beide films was het spel met licht en schaduw: "Zondvloed zoekt het - net als het succulent belichte Schijn van de maan - opnieuw bij door de mens gecreëerde natuurverschijnselen en speelt even ontzagwekkend met schaduwen", rapporteerden we toen. Lees hier de volledige recensie van Zondvloed.

Het is van 2005-2006 geleden dat de Ghesquière zelf een nieuwe kortfilm uitbracht.“De laatste jaren ben ik vooral als regieassistent actief geweest”, licht Ghesquière toe. Dat deed hij voor o.a. OFFline en Dura Lex. Maar hij bleef tussendoor regisseren. Zo draaide hij videoclips voor The van jets of de absurde film over "de avontuurlijke wereld van het vinkenzetten."

Op dit moment - en dat mag je erg letterlijk nemen - werkt hij als eerste regie-assistent mee aan de tweede langspeelfilm van Adil El Arbi en Bilall Fallah: Black. “Weer een eigen kortfilm regisseren mocht er wel eens van komen.”  Die kortfilm heet Anders en ontving afgelopen voorjaar productiesteun van het VAF. 

 

Synopsis

De wereld is alleen bevolkt met mensen met het syndroom van Down. Mongolisme is de norm. Dan wordt plots een jongen geboren met een handicap. Hij is anders dan de rest. Hij is wat wij normaal noemen.

PETER GHESQUIÈRE: “Het is het verhaal over iemand die “anders” is, maar er toch bij wil horen. Over hoe onze maatschappij daarmee omgaat maar ook - en vooral – de ouders van het hoofdpersonage.”

En daarvoor werkt Ghesquière samen met een bijzondere theatergroepering. “Het is de bedoeling om een bijna volledige cast samen te stellen van acteurs met het syndroom van Down. Op één acteur na dus. Daarvoor werk ik samen met Theater STAP, een professioneel theatergezelschap dat voorstellingen maakt waarin mensen met een mentale handicap centraal staan." Ook de drie acteurs waar regisseurs Gust Van den Berghe mee samenwerkte voor zijn eerste langspeelfilm, En waar de sterre bleef stille staan (2010) waren actief in Theater STAP.

P. GHESQUIÈRE: “Qua stijl en vertelling hoop ik terug hetzelfde te doen als bij mijn eerder werk: een geheel eigen wereld op te roepen”. Terugkerende elementen daarbij zijn verbeelding, vrijheid, gekenmerkt door een visueel poëtische stijl.

 


 

#7 KRISTOF HOORNAERT - EMPIRE

€ 20.785, productie fictie kort (mei 2014)

Kennen we o.a. vande kortfilms Kaïn (2009) en The Fall (2013)

Empire is een film over het eindpunt van de moderne beschaving. Het is een audiovisuele ervaring, geschoten in een ‘real time plan-sequence shot’.

KRISTOF HOORNAERT: “Empire is het derde deel, na Kaïn (Nominatie Gouden Beer op Berlinale 2009) en The Fall (openingsfilm Oostende, Busan, Dhaka, Thessaloniki …), van een kortfilmtrilogie over wreedheid en beschaving. En net zoals de vorige twee kortfilms zal het opnieuw een contemplatieve film worden met veel ruimte voor de kijker om zelf na te denken. Empire vertelt geen verhaal en bevat quasi geen plot.”

 

 

K. HOORNAERT: “Empire zal eerder een audiovisuele ervaring van beelden en geluiden zijn, die tracht iets te vertellen over de mens en zijn lot. Het duidelijke verschil met de twee vorige kortfilms is dat ik het aantal shots waaruit de films bestaan steeds meer tot de essentie breng. The Fall bestond nog uit zes shots en werd op één dag gedraaid. Empire – de kortfilm wordt geschat op een finale duur van 15 minuten - zal in slechts één shot worden gefilmd.”

The Fall werd vorig jaar geselecteerd voor het Internationaal Kortfilmfestival Leuven, alwaar we de regisseur spraken over zijn visie op film: "Ik geloof nogal in het niet-manipuleren van het publiek. Met The Fall wou ik erg extreem gaan, met lange shots (..) De kijker moet het filmmoment echt ervaren maar tegelijkertijd ook de afstand hebben om te reflecteren op wat er gebeurt."

K. HOORNAERT: “De opnames starten begin september in Brussel en zullen twee dagen duren. De film zal worden geproduceerd door Sireal Films.” De DOP (Thomas Buelens) is reeds bekend, en zo ook de cast. De acteurs van dienst zijn deze keer Kris Cuppens (Folie privée, Misschien later, Ça rend heureux, Nue propriété) en Ina Geerts (Een ander zijn gelukGestreeptAdem, De Behandeling).

 

En of er plannen zijn voor een langspeelfilm?

Tussen 2001 en 2005 schreef Hoornaert verschillende screenplays voor eventuele langspeelfilms, steeds stevig geworteld in de West-Vlaamse gronden en met als uitgangspunt een diepe verkenning van de menselijke conditie. Eén project begint begint stilaan vorm te krijgen, is getiteld Ressurection en zal geproduceerd worden door Fobic Films. “Ik wil eerst dit kortfilmdrieluik afwerken, alvorens een langspeelfilm uit te brengen. Met kortfilms bouw je vertrouwen op, erkenning.” Aldus Hoornaert.

 

 

Sarah Skoric